idaemelisan

Saknade vänner

Kategori: Allmänt

Första dagen hemma i Varberg spenderades mestadels på Mignon, åt lunch och fikade med otroligt saknade tjejer! Blev mycket prat om allt som hänt de senaste tre månaderna!

Home sweet home

Så skönt det var att se hela familjen stå och vänta på Landvetter i söndags, har saknat er!!
Tre månader var precis lagom tid att leva i en ryggsäck och jag har haft det så sjuuuukt bra. Så många upplevelser och intryck att det är svårt att ens förstå allt vi har gjort. Tack för denna underbara resa Julia, det har vi gjort bra!!❤

Kom hem till ett nystädat rum, fika, en stor godispåse och åt sedan världens godaste middag. Känns konstigt, men otroligt skönt, att vara så nära alla igen!

Sydney

Kategori: Allmänt

Våra sista fyra dagar på resan spenderade vi i underbara Sydney. Vi shoppade, åt god mat, såg operahuset, harbour bridge och darling harbour en gång till (denna gången lite brunare och piggare!) Gick på bio två gånger och hade det allmänt mysigt. Åt lunch och slappade i Hyde Park för att få så mycket sol vi bara kunde inför hemresan till inte lika soliga Sverige.

Bildbomb Fiji

Låter bilderna från Fiji tala mest för sig själva! Vi åkte till 5 olika öar: Beachcomber, Kuata, White sandy beach, Nabua och Barefoot Island + Huvudön Nadi. Hade två underbara veckor med sol, bad, slappande i hängmattan, snorkling och häng med sköna människor!
Maten var det enda som inte riktigt föll oss i smaken så vi tillbringade många timmar i vattnet med att ligga och prata om allt gott vi var sugna på hemma! Campinopizza, grillad fläskfilé med bearnaisesås, kladdkaka, köttbullar med brunsås och hemmakvällsgodis stod högt upp på listan!!

EasterFriday

Lämnade maurierna och åkte till Rotorua precis i närheten, här kunde man göra rafting och andra aktiviteter - vi kände bara för att ta det lugnt idag så har inte gjort så mycket och eftersom det är långfredag är nästan Allting stängt. Men inte donken såklart så vi unnade oss McDonald'smat:)

När alla kom tillbaka från de olika aktiviteterna kollade vi på lera som kokar i marken och som luktar ruttna ägg.

Vid 16 kom vi fram till Taupo. Vi har gått en promenad och spelat minigolf!! Så mysigt. Kvällen tror vi än så länge blir lugn, vi laddar inför påskafton imorgon då det ska vara en påskfestival på stället vi ska till. Vi har även lite halvt bestämt att laga nån god påskmiddag tillsammans med Malin och Henrik!

Onsdag och torsdag

Idag var det återigen dags att byta ställe efter en natt så vi satte oss i bussen och åkte mot Raglan. Vi kom fram och även idag fick vi tillfälle att ligga på stranden i några timmar! Det visade sig att vi har en yogalärare i bussen så hon erbjöd sig att hålla i en yogaklass uppe på ett berg, vid solnedgången. Vi var ca 25 personer som hängde på och det var riktigt roligt och vackert! MI, som yogatjejen kallas fyllde även år så efter yogan hade vi ett litet födelsedagsparty med dricka och cupcakes!

I torsdags gick vi upp vid 6.45 och åt frukost och packade in väskorna i bussen (vi börjar bli ganska trötta på det nu.) Det slutliga stoppet för dagen skulle bli Mourea men på vägen dit gjorde vi ett lite längre stopp där några av oss skulle göra aktiviteter.

Waitomo caves hette stället och vi var 11 tjejer som skulle göra Haggas Honking Holes. Visste inte riktigt vad det var vi gav oss in på men det visade sig att vi skulle ner i en grotta och göra absailing, krypa i trånga hål, se gloworms och sedan klättra upp. Vi hade två jättegoa guider/ ledare och allting var hur skoj som helst!

När vi tillslut var färdiga och hade krånglat oss ur våtdräkter, hjälmar och stövlar mötte vi upp resten av bussen och åkte vidare mot Mourea. Det var ett kulturellt stopp som bara Straybussarna gör. Vi spenderade kvällen med maurier och blev bjudna på hur mycket mat och efterrätt som helst, de bjöd på sång och dans och berättade allt om deras kultur. Vi sov sedan allihopa i ett stort rum på madrasser på golvet med sovsäck.

Tisdag

Lämnade Auckland tidigt på tisdagsmorgonen för att börja våran busstur på nordön. Tog lång tid att hämta upp alla och innan vi ens kommit ut ur den stora staden hade det tagit ungefär två timmar. Sedan gjorde vi ett supermarket stopp för att handla mat för de kommande dagarna.
På vägen till vårt första övernattningsställe Hahei stannade vi även vid Hot water beach. En fin strand där man kunde gräva sig en bit ner och göra små "pooler" där det sedan blev riktigt varmt vatten. Riktigt häftigt!

På vår nya buss märkte vi snabbt att det även här fanns några riktigt irriterande människor och ca 75% av alla på bussen var tyskar som vanligt. Men det fanns även två goa svenskar: Malin från Alingsås och Henrik från Småland!

När vi kom fram checkade vi in på nattens ställe med bara en 5 minuters promenad till stranden! Där spenderade vi eftermiddagen.

Åt sedan mat och satt och snackade hela kvällen lång!

Söndag

Gick upp tidigt, lämnade Wellington 6.40 för en 12 timmar lång bussresa genom nordön upp till Auckland. Gjorde inga direkta stopp längs vägen utan det var bara en sträck körning för att komma fram.
När vi gjorde det checkade vi in och tog det sedan lugnt på kvällen. Lagade pasta med kycklinggryta till kvällsmat.

Dag 2 i Auckland
Tittade runt i affärer, shoppade lite smått och såg oss runt i stan längs vattnet. Helt okej fint men vi klarade oss fint på en heldag här.
Kvällen spenderade vi med våra vänner från sydön. Tamara (London) Annie, Jill och Eleena (Kanada) :)

Lördag 23/3

Lämnade Kaikoura på morgonen för att åka till färjan som skulle ta oss till nordön. Den tog 3,5 sega timmar men med wifi och lite solande ute på däck gick det ändå helt okej!
Kom fram vid 18-tiden och checkade då in på Nomads i huvudstaden, orkade inte riktigt laga någon mat så vi åt knäckebröd med avocado =superdupergott!!
Eftersom det var lördag och våran enda kväll i Wellington så tänkte vi gå ut men det slutade med att ingen av oss riktigt kände för det och vi skulle dessutom åka jättetidigt morgonen efter.. Så vi klättrade upp i våra våningssängar (som för övrigt var de högsta jag varit med om, fick typ svindel av att titta ner haha!) och somnade så gott.