idaemelisan

Australia day och söndag

Kategori: Allmänt

Nationaldagen började vi med att äta frukost och sen ligga några timmar på beachen. Det var en del ståhej på stranden men vi var väldigt trötta så sov en liten stund!

Sedan promenerade vi in till Bondi Junction som är ungefär 20 minuter från stranden, där åt vi billig thaimat och kollade lite i affärer!

På kvällen mötte vi upp våra gamla rumskompisar och förfestade lite tillsammans men det blev en ganska lugn kväll ändå!

Idag (söndag) har det regnat hela dagen och vi har tagit det allmänt lugnt, slappat på rummet och tagit en promenad! Hoppas på bättre väder imorgon så vi kan ligga på stranden hela dagen! Det är sista dagen i Sydney, sedan är det dags för oss att ta oss upp mot Byron bay.
Vet inte nu hur tillgången till wifi kommer vara på vägen så vet inte riktigt när det kommer ett inlägg nästa gång, men förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge :)

Nu segar internet så detta blir tyvärr ett inlägg utan bilder! :(

Många kramar!! ❤❤ /Emelie

Ni får väldigt gärna gå in på Julias (som jag reser med) blogg också och läsa, vi skriver om lite olika saker kanske och lite andra bilder! Så om ni vill så är det bara att gå in! www.juliaaragnarsson.blogg.se

Frulle!!

Kategori: Allmänt

Såhär brukar våran frukost se ut. Godaste målet på dagen tycker jag! Det är väldigt ofräscht i köket och vi känner fortfarande att vi inte kommit in i rutinerna att laga mat ordentligt (men vi jobbar på det!!) Det vi gjort är kycklingsallad, pasta med tonfisk och nudlar, ungefär!! :)

Fredag

Fredagsmorgonen började vi tidigt med en powerwalk längs strandpromenaden, vi ville se vad som fanns längre bort. Vi hittade ett ställe som heter Bronte som också hade en fin strand! Det är väldigt mycket folk som motionerar överallt och varje timma på dygnet, och vi vill inte vara sämre!

Det var dags att byta rum på fredagsförmiddagen så vi packade ihop alla våra saker och fick flytta en våning upp. I det nya rummet bodde det två jättegulliga svenska tjejer och en kines. Kinesen visade sig vara väldigt speciell och låg bara och sov hela dagarna.

Fredagskvällen bjöd på svensk-fest i en del av Sydney som heter Manly, vi åkte dit med färja och visste inte riktigt hur det skulle vara, men det var roligt folk och det blev en lyckad kväll! När vi kom hem hade vår kinesrumskompis ätit upp våra chips och chokladkakor som vi hade lämnat på sängen när vi gick hemifrån!! Hon tog även en adapter från de andra tjejerna... Så det är verkligen bra att låsa in sina grejer!

Torsdag 24/1

Kategori: Allmänt

Från början hade vi bara bokat 3 nätter på Noahs men idag bestämde vi oss för att stanna till på söndag. Det är Australiens nationaldag på lördag (Australia day kallas det) så det är fullbokat nästan överallt. Verkar vara väldigt stort här då det är reklam för det överallt, blir spännande att se hur det funkar!
Idag har vi haft soligt hela dagen så vi har legat på stranden!

Nu ikväl har vi lagat tacos tillsammans med våra rumskompisar! Väääääldigt gott var det. Den första maten vi har lagat än så länge i hostelköket, men mer lär det bli!

Många varma kramar!! /Emelie

Sydney

Hej alla!!
Idag är tredje dagen för oss i Sydney och känner mig väldigt trött och nästan jetlagad fortfarande. Känns som att det är dags att skriva ett inlägg om resan hit och de första dagarna (som har känts huuuur långa som helst)!

Flygresorna gick bra, över förväntan tycker jag. Hade aldrig flygt längre än ca 6 timmar innan så 22 kändes tufft innan vi skulle ge oss iväg! Men med en egen tv-skärm och obegränsat med filmer och musik, mycket mat och dricka och trevlig personal så gick det super!

När vi väl landade i Sydney tog vi tåg till stan och sedan buss till Bondi beach där vi hade bokat 3 nätter på ett hostel som heter Noahs. Vi kom fram 2 timmar innan vi kunde checka in så vi la oss en stund på stranden, helt underbart!

Våran första tanke när vi sen kom in i vårat rum som vi delar med 6 andra tjejer var HERREGUD! Det såg ut som en svinstia med grejer över hela golvet, köket såg riktigt äckligt ut och det fanns ingen AC eller fläkt på rummet. Men vi lämnade våra väskor på rummet och gick ut och åt en pizza. Var hur trötta som helst!

Det visade sig att de andra tjejerna i rummet också var svenskar (förutom en japanska) och de är riktigt trevliga! Första kvällen gick vi och la oss tidigt och sängen kändes som himmelriket, trots att det egentligen är en väldigt ranglig våningssäng!

Andra dagen var det molnigt och lite åska i luften så vi bestämde oss för att åka bussen in till Sydney och mötte upp Frida från Varberg! Hon bor här och jobbar på en restaurang/bar. Hon visade oss runt och vi såg operahuset, Darling harbour, Harbour bridge, alla stora shoppinggator och hade picknick i Hyde park!
Väldigt stor stad och mycket att se:)
Vi gick även till Peter pans som är en resebyrå där man kan boka hela sin resa upp mot östkusten. Busspass, alla utflykter och så vidare! Det var mycket att tänka på och vi har inte helt bestämt än hur det blir! Som det ser ut nu ska vi lämna Sydney för att ta oss uppåt på måndag eller tisdag.
Framåt kvällen gick vi till Fridas jobb där vi kunde äta för halva priset! ;)

Här kommer lite blandade bilder från dagarna som gått!

Here we go!

Kategori: Allmänt

Då var det dags! 16.30 går planet, först mellanlandning i London, sedan Singapore och till sist SYDNEY! Bara sådär 22 timmar senare ;)

Ha det gott alla så skriver jag igen när vi kommit fram!

Nu är det på riktigt

Kategori: Allmänt

Kanske dags att ta tag i det där med packningen nu, det är ju ändå imorgon vi åker. Jag och allra bästa Julia, 3 månader har vi på oss att tillsammans se Australien, Nya Zeeland och Fijiöarna! Just nu känns det underbart och jäkligt nervöst på samma gång.

Lund

Sitter nu på tåget hem från Lund, haft två supermysiga dagar med underbara Frida, Louise, Sanna, Julia och Sara:) Här kommer lite bilder!

Bowling

Kategori: Allmänt

Ikväll blir det bowling och party med några tjejer!

Välkommen till min nya blogg!