idaemelisan

Ocean freedom

Kategori: Allmänt

6.30 ringde klockan imorse och det var dags att göra oss färdiga för avfärd mot hamnen! Vi har varit på en båttur hela dagen där vi har fått prova på att dyka på riktigt! Det var helt fantastiskt och har sett så många fina fiskar, koraller och två sköldpaddor! Det gjorde lite ont i öronen ett tag pga. trycket men allt som allt gick det väldigt bra! Man var två som simmade tillsammans med en instruktör och hon höll oss i handen hela tiden, så man kände sig väldigt trygg och säker!
Vi köpte en undervattenskamera på båten men dom bilderna måste man ju framkalla så har inga bilder just nu! Här är en på ett diplom vi fick för att vi gjorde det:)

Ikväll tar vi det lugnt på rummet med godis, dator och läsning :) Väldigt skönt!

Cairns

Kategori: Allmänt

På tisdagen var det dags att lämna Magnetic Island och efter färjan tog vi bussen mot Cairns- slutdestinationen för oss i Australien. Bussresan tog ungefär 6 timmar och det var ganska segt, hade lite svårt att sova till en början men det gjorde att jag blev helt fast i min bok istället :)
Efter att ha checkat in var vi tvungna att hitta någonting att äta och det fanns ingenting i områdert kring hostelet, som ligger ca 20 min utanför centrala stan. Så vi gick in till stan och det fick bli donken till kvällsmat. Trötta och slitna gick vi sedan tillbaka och slocknade i våra sängar!

På onsdagen gick jag upp vid 7 för att skypa med min kära familj! Alltid lika roligt att se och höra er ❤
efter den pratstunden åt vi frukost och sedan tog vi oss till lagunen inne i stan! Helt underbart, men otroligt varmt!!:)

På kvällen anordnades det en pubcrawl på hostelet som vi bestämde oss för att hänga med på! Stannade på
5 olika barer och fick en gratis dricka på varje ställe. Eftersom vi skulle ut på äventyr morgonen efter blev det inte nån jättesen kväll, men det var roligt!

Andra kvällen

Kategori: Allmänt

I vårat base-paket ingick det också en gratis drink, så efter att vi gjort iordning oss satte vi oss vid baren och hade det trevligt. Kvällen fortsatte med lekar och några fler drinkar :)

Magnetic Island

Lördagskvällen blev lyckad med supergod gratis pizza på baren Phoenix och drinkar hela natten lång! Skildes sedan från irländarna och sov några timmar. Halv 10 på söndagsmorgonen gick bussen mot Townsville där vi skulle ta färjan mot Magnetic Island. Innan bussen åt vi en ordentlig frukost och packade ihop alla våra saker.

4 timmar senare kom vi fram och tog då färjan mot ön! Väl framme checkade vi in på vårt hostel Base.
Båda två var helt slut och kände verkligen för en lugn kväll. Sagt och gjort satt vi i myskläder med datorn och böckerna ute vid baren hela kvällen medans de flesta andra festade loss! Åt våran gratis middag som ingick i priset, hamburgare med pommes! Hur skönt som helst =)

I måndags vaknade vi utvilade som aldrig förr och redo för att utforska ön! Vi bestämde oss för att hyra mopeder för skojs skull och det visade sig vara ett väldigt bra val! Hade hur roligt som helst när vi körde runt i våra rosa pinglor Paris och Courtney OCH med våra rosa hjälmar! Körde runt till olika stränder, med början i Picnic bay, sedan Horseshoebay som var den största! Riktigt härligt att slänga sig i vattnet i den 30 gradiga värmen. Efter att vi käkat lunch tog vi oss vidare en bit, till en promenadväg som skulle leda till The forts. Utan vatten och med svetten rinnande tog vi oss upp och som tur var blåste det ganska mycket på toppen så vi kunde svalka oss lite.. Innan vi lämnade tillbaka mopederna vid 17 körde vi och handlade lite mat. Tro det eller ej men det blev tacos till middag... Helt klart våran favoriträtt här nere!! ;)

Kategori: Allmänt

Igår väcktes vi likt gårdagen av sång kl 6.30, riktigt trötta steg vi upp iallafall för att äta frukost. Efter det åkte vi vidare till ett ställe där de fanns möjlighet att snorkla och dyka igen och sedan var så gott som äventyret över. Var tillbaks i hamnen idag igen vid kl 12 tiden. Sitter på det bästa hostelet i skrivande stund och har ägnat de senaste timmarna åt att bada vid lagunen, tvätta, lagat mat och nu fixat med bilder och blogg. Vi har insett att så mycket bilder på bloggarna framöver kommer det inte bli, vart vi än befinner oss att internet för dåligt för att kunna ladda upp. Istället lovar jag er att de kommer komma bildbomber när jag är hemma igen.

Förövrigt så är det 56 dagar kvar tills vi är hemma på svensk mark igen. Ikväll ska vi tillbringa vår sista natt med våra kära vänner som vi umgåtts med sedan rainbow beach. Will-engelsman och så de två helt tokiga killarna Andy och Brian från Irland. God mat och fest väntar! Imorgon åker vi vidare till Townsville och till Magnetic island.

Ha det fint så hörs vi snart igen!
Kramar /Emelie

Whitsunday islands

Kategori: Allmänt

Efter många om och men, mycket väntan och med 70 dollar mindre i fickan kom vi äntligen med bussen till Airlie beach. Resan tog 12 timmar men det gick helt okej med några små stopp på vägen och mycket sömn!

När vi kom fram var klockan ca 9 och då gick vi och checkade in för resan till Whitsundays öarna, lämnade in våra väskor och gick sedan till lagunen och solade och badade.

Klockan 14 gick vi till hamnen som vi skulle åka ifrån och sedan bar det av tll sjöss! Denna dag åkte vi inte till något speciellt ställe utan crewet gick igenom lite regler och förklarade hur allt skulle gå till. Sedan fick vi god mat, lärde känna varandra, dansade och drack lite alkohol ;)

Vaknade upp dagen efter till sång kl 6.30 av en av ledarna, vi var sjukt trötta men taggade inför dagen så det var bara att gå upp och äta frukost. Det första vi gjorde denna dag var att åka till Whiteheaven beach. Började med att gå upp till en fantastisk utsiktsplats och gick sedan ner till stranden för att ta bilder och ha roligt! Eftersom det fanns jättemycket dödliga maneter där så skulle man alltid ha våtdräkt på sig när man badade i havet men vi var bara precis vid vattenbrynet så gick det bra utan.

Efter några timmar åkte vi tillbaka till båten och åt supergod lunch och sedan åkte vi vidare för att snorkla, simma, dyka från båten och så fanns det en rutschbana från båten som vi åkte på. Riktigt skojsigt :) När alla var tillbaka gjorde vi tillsammans med en annan båt (totalt ca 85 pers) något som kallas för Harlem shake. Konstigaste och roligaste jag gjort på länge, haha, och om ni inte vet var det är så kolla runt på youtube och filmen jag delat på facebook!

Efter middagen var det dags för lekar som crewet ordnade med både oss och dem, hur kul (och svettigt!!) som helst. Sedan var det party hela kvällen :)

Fraser Island

Kategori: Allmänt

Vill lägga in hur många bilder som helst här men internet är sjukt segt, så det går tyvärr inte :(

Söndagen den 17 var det dags att ge oss av till Fraser Island. Dagen innan fick vi information om hur det skulle fungera, vi såg en säkerhetsfilm och blev indelade i grupper. Vi var totalt 4 grupper med 8 personer i varje. På söndagsmorgonen gick vi upp halv 7, packade iordning det sista och åt sedan pannkakor till frukost som hostelet bjöd på. Checkade sedan ut och kvart i 8 skulle vi alla samlas vid bilarna vi skulle åka i. Där fick vi en till genomgång av viktiga saker och fick träffa våran ledare som var med hela tiden på ön. Packade sedan in alla väskor, mat och dricka i bilarna och var sedan redo att åka!
I våran grupp var vi 7 tjejer och en kille. (4 tyskar, 1 brasilianare, 1 amerikan och så vi svenskar)

Det första vi gjorde var att ta oss till hamnen där färjan till ön skulle gå ifrån. Hade ingen aning om hur det skulle se ut men hamnen visade sig vara en strand som färjan körde ända in till. Väl på färjan hoppade vi ur bilarna (i ösregnet) och tittade efter delfiner i havet och jag såg två stycken simma omkring :)
När vi kom fram till ön började vi med att köra på stranden i ungefär en timme och stannade sedan på ett ställe för att äta lunch. Mackor med ost, sallad, gurka och tomat stod på menyn!
Efter lunchen var det dags att köra vidare för att komma till Lake McKenzie. Eftersom det var väldigt mulet och regningt såg inte sjön ut som den brukar, med helt klart turkost vatten och vit sand, men eftersom det ändå regnade och vi skulle bli blöta i vilket fall blev det ett dopp. Var i ganska länge eftersom det var väldigt mycket varmare i vattnet än i luften..

Efter sjön körde vi vidare och det blev den skumpigaste åkturen jag nånsin varit med om med lerig och hålig väg mitt inne i skogen! Spännande ;) När vi tillslut tog oss ut till den släta strandvägen istället kom vi fram till vårt läger. La in våra väskor i tältet och började sedan laga kvällsmat! Kvällen fortsatte med lekar, goon och dans!

På måndag morgon vaknade vi upp till spöregn och när vi skulle göra frukost kunde vi inte hitta vår stora kylbox med all mat (förutom bröd, potatis och ägg ungefär) och det visade sig att någon hade bytt ut den mot en tom... Så vi hade knappt någon mat alls.

Dagens första stopp var Champagne pools. Man badade i havet men det hade blivit som två stora pooler, häftigt! Även nu blåste det och var kallt, men vi trotsade vädret och badade ändå. Härifrån körde vi till en utsiktsplats som heter Indian heads som var hur fint som helst! Man skulle kunna se sköldpaddor, stingrockor och hajar härifrån men såg inget av det tyvärr. Sedan åkte vi vidare och skulle äta lunch. Alla grupper åt goda wraps medans vi fick ta vad vi hade kvar.

Nästa stopp var Eli creek! Häftigaste stället tycker jag, man gick upp för massa trappor och när man kom till toppen slängde man sig i vattnet (som var iskallt här) och sedan var det bara att ligga still och åka med strömmarna ända ner till slutet! Jätteroligt och häftigt :)
Sedan åkte vi tillbaka till lägret, tog en efterlängtad dusch och tog det sedan lugnt i någon timme. Matlagningen denna kvällen såg vi inte direkt framemot eftersom vi knappt hade någon mat, men vi åt kokt potatis och så fick vi rostbiff av en annan grupp så det blev helt okej! Kvällen avslutades sedan med ännu fler lekar och festande, medan regnet fortfarande bara öste ner.

Sista dagen var det sol när vi vaknade men eftersom alla hade sagt att det skulle komma en storm och ju längre vi körde desto sämre väder blev det, så åkte vi inte till en regnskog som var planerat.. Vi åkte istället direkt till färjan men även detta tog sin lilla tid och det var roligt att åka i jeepen på stranden så det gjorde inte oss så mycket!

När vi väl kom fram till hostelet i Rainbow beach igen öste det ner även här och vi fick höra att många vägar var avstängda pga. detta. Jag och Julia skulle ta nattbuss men den var inställd. Eftersom vi har ett tajt schema blev vi oroliga men alla sa att det skulle lösa sig och antagligen ordna sig till dagen efter.

Kommer mer om detta och hur det blev tillslut i nästa inlägg!

Rainbow beach

Kategori: Allmänt

Sitter nu pa resebyran Peterpans dator eftersom hostelets wifi kranglar idag. Ungefar som vadret, igar regnade det nastan hela dagen och idag ar det ocksa riktigt trakigt vader. Ingen strand for oss alltsa. Stallet vi ar pa nu heter Rainbow beach och det ar harifran vi ska aka till Fraser Island. Imorgon klockan 7.30 bar det av och det enda vi vet just nu ar att vi ska vara en grupp pa 8 personer och kora runt i en jeep, i princip! Ska bli en riktig upplevelse :)

Eftersom jag inte skriver fran min dator kommer det inga bilder i detta inlagg tyvarr!

I torsdags, alla hjartans dag, blev det var favoritratt TACOS till middag, supergott som vanligt. Sedan hade vi inte tankt gora sa mycket mer eftersom vi var valdigt trotta, men hur som helst sa blev det lite vindrickande med vara rumskompisar (denna gang i en busskur en bit fran hostelet) och sedan en svang till baren.

I fredags checkade vi ut fran Nomads Noosa men fick anda vara kvar eftersom bussen inte skulle ga forran klockan 16.20. Eftersom regnet oste ner och det inte fanns sa mycket att gora visade de film pa hostelet som vi kikade pa, Taken 2 :)

Planen framover ser ut sahar:
17-19 februari Fraser Island
21-23 februari Whitsundays, the Atlantic Clipper
24-25 februari Magnetic Island
26 februari - 2 mars Cairns
3 mars flyg till Nya Zeeland

Vill bara passa pa att saga ett Stort grattis till basta Frida som fyller ar imorgon!! Hoppas du far en bra fodelsedag sa skypar vi snart!!! :)

Hors snart igen!
Kramar Emelie

let's go to the beach

Kategori: Allmänt

Idag när vi vaknade (lite sega från gårdagen) gjorde vi frukost och låg till en början en stund vid den goa poolen. Eftersom detta är våran enda heldag här i Noosa ville vi ta vara på den så vi tog en promenad till stranden! Absolut inte den finaste stranden vi sett hittills men helt okej. Nu ska vi strax äta lite sen lunch och ikväll får vi se vad vi hittar på, vi får väl gå ut och äta en romantisk middag! :)

Noosa

Klockan 14 på onsdagen skulle bussen mot Noosa gå. Vi åker med ett företag som heter Premier, som är ett lite billigare alternativ än Greyhound som många åker med. Det var en bussresa på ungefär 2 timmar och det gick finfint!

Blev mat på Mcdonald's innan vi skulle åka bussen, gottis!

När vi kom fram tog vi oss till hostelet vi bor på, Nomads. Väldigt fräscha och stora rum och det finns pool och en stor bar! När vi hade kommit iordning på rummet gick vi ut och handlade lite mat och dricka. Sedan gjorde vi iordning oss för lite fest. När vi satt på rummet och drack lite och pratade med våra rumskompisar knackade det på dörren, det var två vakter som jobbar på baren här och dom går tydligen runt på kvällarna och kollar så att ingen dricker egen dricka, eftersom det finns en bar. Så de tog våran precis påbörjade 5liters goon. Trååååkigt men det fanns inte mer att göra än att gå till baren ;) Som plåster på såren fick vi en kanna med dricka från baren iallafall, så vi var glada ändå!

Våra engelska rumskompisar

En rolig grej är att de svenska killarna som hade "svenskfesten" i Manly för några veckor sedan helt plötsligt dök upp på Nomads baren! De bor i en husbil här i Noosa just nu. Det var riktigt skoj att träffa dem igen och det slutade med att vi åkte till en klubb inne i stan tillsammans och hade väldigt roligt.

Det var allt för denna gången:) Ha en fin alla hjärtans dag allihopa! ❤❤
Många kramar /Emelie

Sista dagarna med Harry

Kategori: Allmänt

Efter Surfers paradise var det bara vi tjejer kvar och vi visste inte ritkigt vart vi skulle åka, vi hade bara två dagar kvar med bilen. Men vi tog oss till ett litet ställe precis utanför Brisbane, Wynnum. Där hittade fanns en liten strand som vi stannade på några timmar! På kvällen gick vi en sväng i den lilla staden och hamnade på den enda baren vi kunde hitta. Där fanns massor av spelmaskiner och jag vann hela 7 dollar! ;)

I tisdags åkte vi till slutdestinationen med bilen: Brisbane. Jag och Julia checkade in på ett hostel och lämnade av våra väskor för att sedan kika runt i staden. Behövde fixa ett nytt simkort till våran australiensiska telefon eftersom det vi hade bara slutade fungera helt plötsligt och sedan åt vi lunch. På kvällen gick till Chinatown åt kinamat!

Guldkusten

Kategori: Allmänt

Nu började resan mot guldkusten, med Surfers paradise som slutdestination. Vi hittade ett fint ställe som heter Colangatta och när vi kom fram dit låg vi en stund på stranden! Till kvällsmat gjorde jag Julia och Scott tacos, favorit i repris!! ;) Till efterrätt fick det bli toblerone (som det var riktigt bra extrapris på!) och pringles. Myggorna var helt galna på detta ställe så myggmedlet var vår bästa vän här.

När vi vaknade upp på fredagen stannade vi kvar ett tag i Colangatta, när kvällen närmade sig skulle vi hitta ett nytt ställe att sova på. Det gick sådär, så vi hamnade tillslut på Woolworths (en stor matkedja) parkering efter att ha pratat med en kille från securitas som tipsade oss!

Till middag hade vi tänkt göra pasta med pesto, men gasen till vårt gaskök svek oss när pastan hade kokat i typ 4 minuter. Så det fick bli mackor med lite allt möjligt på, blandannat tacoköttfärs från kvällen innnan! Sedan fick det bli lite spelande av plump och skitgubbe och sedan var det läggdags!

På lördagsmorgonen gick vi direkt in och handlade frukost i affären, laddade våra telefoner på toan och begav oss sedan av norrut längs kusten igen! Vi kom till där det pågick en stor surftävling. Efter att ha tittat en stund tröttnade jag och Julia så vi letade upp ett shoppingcenter och shoppade loss lite! Nu har vi shoppingförbud, det får nämligen inte plats en enda grej till i våra väskor....

Väl framme i Surfers paradise betalade vi för en campingplats och ställde upp bilen. Tog en efterlängtad RIKTIG dusch och bytte om till festkläder. Fixade tillochmed iordning håret, vilket var längesedan haha ;)
Lördagskvällen var Scotts sista kväll med oss så vi hade bestämt oss för att det skulle bli förfest och sedan utgång! Lyxade till det med vitt vin på flaska istället för gooon!
När klockan närmade sig 22 var drickan slut så vi började gå mot stan. Vi skulle köpa varsin cider i spritaffären och där träffar vi två killar som inte är sena med att bjuda in oss på fest. Camilla är snabb på att säga ja och vi andra går med på att gå dit och kolla läget. Vi kom in till en jättestor svit på ett hotell och det visar sig vara en svensexa. Nåja tänkte vi och blev bjudna på gratis öl och trevligt sällskap. Blev sedan utgång på ett ställe som heter Melbas. Riktigt bra kväll!

Kramar /Emelie

Nimbin

Kategori: Allmänt

På onsdag eftermiddag kom vi fram till en camping i Nimbin. Nimbin är känt som en hippieby och där det är öppet med att röka marijuana. Det var en ganska sorglig syn med bara konstiga människor! Vi tog en sväng genom den lilla byn och blev erbjudna att köpa marijuana och andra droger kanske 5-6 gånger... Både jag och Julia är väldigt emot sånt och blev lite illa till mods över att se det! Men vi gick tillslut tillbaka till campingen och spelade en omgång plump med våra vänner och tänkte inte så mycket på omgivningen!

När vi vaknade morgonen därpå regnade det, vi gjorde äggmackor till frukost och duschade! Bestämde oss sedan för att lämna Nimbin då det inte fanns så mycket mer att se!

Byron Bay

Kategori: Allmänt

Måndagsmorgonen bjöd på solsken och vi gick till stranden en sväng! Det var varmt men blåsigt på stranden och när jag och Julia tröttnat på att ha sand ÖVERALLT på hela kroppen gick vi en runda på stan. Handlade mat, köpte dricka, gick till Peter pans och fixade med våra biljetter till alla aktiviteter! Sedan fixade vi äntligen internet och kunde blogga!! Skönt att få det gjort efter så många dagar.
På kvällen skulle vi festa och gå ut här i Byron på ett ställe som heter Cheeky monkeys som man inte får missa. Men det blev lite för mycket dricka för alla och vi kom aldrig längre än parkeringen och bilen. Jag lyckades ramla och slå ansiktet, men efter omständigheterna är allt bra ;)

När jag vaknade upp på tisdagen mådde jag bra, trots fläskläppen! Det var halvdåligt väder hela dagen, men vi låg en sväng vid hostelets pool och läste och slappade! Sedan gick vi till ett ställe och åt tapas och drack öl. Jag kände då att jag inte var jättesugen på alkohol så att festa på Cheeky monkeys denna kväll kändes ganska hopplöst tyvärr.. På vägen hem gick vi på en shoppingrunda och köpte sedan varsin kycklingkebab, supergott!
Det var en talangjakt på hostelet på kvällen så vi tittade på den och satt och snackade länge, sedan fick det bli sängen för min del!

Julia, Scott och Camilla gick ut och hade en bra kväll! Lät iallafall så när de kom hem halv 3 och stökade runt i den trånga bilen!! Fick mig några goa skratt iallafall :)

Idag, onsdag, vill jag börja med att önska farmor stort grattis på födelsedagen! Tänker på dig :)

Det är fint väder så det blir stranden till att börja med, och bättra på brännan lite! Sedan lutar det åt att åka till ett annat ställe i Byron att pakera på, och imorgon tror jag det blir Nimbin. En hippieby lite utanför som ska vara väldigt speciell!

Ha det super så hörs vi snart!
Puss /Emelie

Från Sydney till Brisbane - med campingvan del 3

Kategori: Allmänt

Efter Redcliffs åkte vi vidare och kom till Broken Head National Park (ca 1,5 mil utanför Byron) där vi parkerade bilen och kollade läget runtomkring!

Söndag:
Sabinas födelsedag! Började firandet redan på morgonen med champagne, fruktsallad med grädde, brownies och sång!

Vi lämnade sedan bilen för en heldag på stranden nedanför. Surf, läsning och att bara ta det lugnt stod på schemat! När jag och Julia började bli rastlösa gick vi upp till bilen för att packa iordning och göra fint. När vi kom fram till bilen insåg vi att låset till förardörren var trasigt. Tankarna började snurra och vi förstod mer och mer att vi antagligen hade haft inbrott i bilen. Mitt på ljusa dagen bland ett tiotal andra bilar!
Vi kollade så att alla våra saker fanns kvar och det gjorde de, datorn, pengar, mobiller m.m! Scott kom tillslut också upp och inte heller han kunde fatta vad som hade hänt eller hur! Sedan såg vi att en av Sabinas väskor var borta, där hon hade plånbok och favoritkläderna!

Födelsedagen tog en annan vändning än vad vi hade tänkt och vi fick ringa Wickedcampers och deras försäkringsbolag. Det visade sig iallafall att vi inte behöver betala för att fixa låset, men allt har nu blivit väldigt mycket krångligare! Till slut bestämde vi oss iallafall för att köra till Byron bay som målet för dagen var och att bara ha kul på kvällen och sedan ta hand om problemen på måndag! (Idag)

I Byron Bay går det inte att ställa sig var som helst över natten så vi har tagit in på ett hostel där man kan campa utanför och använda duschar och kök på hostelet. Riktigt coolt ställe som heter Art factory Nomads.

Eftersom vi skulle fira Sabinas födelsedag gick vi ut och åt på restaurang och lyxade till det lite extra! Där träffade vi två engelska killar som sedan hängde med oss till en klubb här i Byron som heter Beach hotel. Eftersom det var söndag stängde de tidigt men då fortsatte vi med goon vid vanen!

Ikväll har vi inga planer än men det lutar åt utgång.
Hoppas inte att ni där hemma har varit oroliga, nu vet ni iallafall att allt har gått hur bra som helst!
Vi hörs snart!! :)
Puss och kram / Emelie

Från Sydney till Brisbane - med campingvan del 2

Torsdag:
När vi vaknade upp var vi laddade för en dag på stranden. De andra tjejerna har köpt varsin surfbräda och håller på att lära sig surfa, och Scott är surfare sedan innan så det blev lite surfande även för mig och Julia denna fina dag! Det var riktigt roligt, trots att jag bara lyckades stå upp två gånger ungefär! Men vill helt klart prova igen! Hann såklart med att ta lite bilder med surfbrädan och lite gruppbilder med självutlösaren på kameran!

Eftersom vi inte hade med oss tillräckligt med mat och Seal rocks var helt öde, så var vi tvugna att så småningom ge oss av till nästa ställe. Vi åkte förbi några fina stränder, blandannat en som heter Old beach bar, och kom sedan fram till staden Taree. Väl framme var målet att hitta ett ställe där vi kunde stanna över natten, vi pratade med en man och han rekommenderade ett ställe som kallades Andrews reserve.
Det var ett mysigt ställe precis vid en sjö och vi var alldeles ensamma! Vi lagade tacos tillsammans och spelade som vanligt lite kort och drack goon. Sedan kröp vi in i vår väääldigt trånga van och sov så sött.
Tror inte jag har skrivit det innan men goon är som vitt vin men sjukt billigt och man köper det i 4 eller 5 liters boxar! Riktigt gott faktiskt!

Fredag:
Morgonen efter tog vi det lugnt och åt frukost för att sedan ta oss vidare, vi skulle köra till Port maquarie. Längs vägen stannade vi vid Flynns beach och åt en tonfiskburk till lunch. Nästa stopp var en stor surfstrand som heter Crescent head.
Port maquarie visade sig vara ingenting speciellt så vi bestämde oss för att köra ännu längre upp.
Flynns beach

Coffs harbour blev vår slutdestination för dagen och även där hittade vi en fin plats högt upp på ett berg. Det var väääldigt blåsigt men jag, Julia och Scott hade bestämt oss tidigt på dagen för att laga pasta carbonara till kvällsmat, så vi trotsade vinden och startade vår lilla gasplatta. Det tog ungefär 25 minuter för våran pasta att bli färdig men nånting som stämde riktigt bra då var: Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!!

Under kvällen började ovädret dra in runt omkring oss och vi såg blixtrar på himlen överallt. Tillslut kom regnet också och eftersom vi hade parkerat så långt upp blåste det upp riktigt ordentligt. Det enda alternativet var då att köra längre ner och hitta en mer skyddad plats. När vi hade gjort det kröp vi ner i sängarna bland surfbrädor och väskor...

Lördag:
Ovädret hade försvunnit när vi vaknade och det var blå himmel och sol! Jag och Julia tog en promenad ner till stranden för att läsa och sola en stund. Sedan tog vi en extremt efterlängtad dusch i uteduscharna vid parkeringen och vi fick äntligen känna oss fräscha igen, istället för troll.. ;)

Vi tog sedan Dirty Harry norrut igen och stannade till i en liten by (Ulmarra) som skulle ha de bästa BLT mackorna här (bacon lettuce tomato, som club sandwich ungefär) Byn kändes väldigt vilda western men maten var väldigt god!!

Efter Ulmarra körde vi vidare till Lake arragan/ Redcliffs bara för att se hur det såg ut, vi hade hört att Redcliffs skulle vara häftigt! Där fick vi se några fler kängurus!

Från Sydney till Brisbane - med campingvan

Kategori: Allmänt

Med våra nyfunna vänner Camilla, Sabina och Scott startade vi vårt första stora äventyr här i Australien! Det blir mycket nyttig träning på engelskan eftersom Scott är från San diego!

Tisdag:

Nära Sydney ligger Manly beach, dit åkte vi mest för att kolla på vågorna som var sjukt stora efter stormen och för att kolla in lite surfare ;)

Där var väldigt fint och vi var så himla glada att vi äntligen hade fått sån tur med vädret! Det trodde vi inte (och ingen annan heller för den delen) när vi gav oss av på morgonen i våran blåa skruttiga van som heter Dirty Harry.

Vi tog oss sedan till Avalon beach. När vi kom fram handlade vi lite och spelade sedan kort och drack goon. Sov sedan gott men lite oroligt eftersom det hela tiden kom bilar till parkeringen vi stod på!

Onsdag:

Dagen efter ville vi ta oss vidare och nästa stopp blev Palm beach, där fanns en stor fyr som vi vandrade upp på ett berg för att se och det var väldigt fin utsikt över havet! Vi gick även igenom en nationalpark.

Planen var sedan att ta oss till Newcastle. Vi visste knappt något om staden och hade inte direkte någonting vi ville se där, så vi fortsatte upp längs kusten till Bulahdelah, ett ställe vi hade fått tips om av en kille på Avalon beach, och där skulle finnas ett ställe som heter Seal rocks. Vi (Camilla och Sabina) körde och körde genom massor av skog och längs vägen såg vi våra första kängurus! Häftigt!! När vi inte trodde att vi kunde komma längre ut i ingenstans uppenbarade sig tillslut den finaste strand vi sett hittills! Det bästa av allt var att det fanns plats så att vi kunde campa precis ovanför, helt underbart!