idaemelisan

EasterFriday

Lämnade maurierna och åkte till Rotorua precis i närheten, här kunde man göra rafting och andra aktiviteter - vi kände bara för att ta det lugnt idag så har inte gjort så mycket och eftersom det är långfredag är nästan Allting stängt. Men inte donken såklart så vi unnade oss McDonald'smat:)

När alla kom tillbaka från de olika aktiviteterna kollade vi på lera som kokar i marken och som luktar ruttna ägg.

Vid 16 kom vi fram till Taupo. Vi har gått en promenad och spelat minigolf!! Så mysigt. Kvällen tror vi än så länge blir lugn, vi laddar inför påskafton imorgon då det ska vara en påskfestival på stället vi ska till. Vi har även lite halvt bestämt att laga nån god påskmiddag tillsammans med Malin och Henrik!

Onsdag och torsdag

Idag var det återigen dags att byta ställe efter en natt så vi satte oss i bussen och åkte mot Raglan. Vi kom fram och även idag fick vi tillfälle att ligga på stranden i några timmar! Det visade sig att vi har en yogalärare i bussen så hon erbjöd sig att hålla i en yogaklass uppe på ett berg, vid solnedgången. Vi var ca 25 personer som hängde på och det var riktigt roligt och vackert! MI, som yogatjejen kallas fyllde även år så efter yogan hade vi ett litet födelsedagsparty med dricka och cupcakes!

I torsdags gick vi upp vid 6.45 och åt frukost och packade in väskorna i bussen (vi börjar bli ganska trötta på det nu.) Det slutliga stoppet för dagen skulle bli Mourea men på vägen dit gjorde vi ett lite längre stopp där några av oss skulle göra aktiviteter.

Waitomo caves hette stället och vi var 11 tjejer som skulle göra Haggas Honking Holes. Visste inte riktigt vad det var vi gav oss in på men det visade sig att vi skulle ner i en grotta och göra absailing, krypa i trånga hål, se gloworms och sedan klättra upp. Vi hade två jättegoa guider/ ledare och allting var hur skoj som helst!

När vi tillslut var färdiga och hade krånglat oss ur våtdräkter, hjälmar och stövlar mötte vi upp resten av bussen och åkte vidare mot Mourea. Det var ett kulturellt stopp som bara Straybussarna gör. Vi spenderade kvällen med maurier och blev bjudna på hur mycket mat och efterrätt som helst, de bjöd på sång och dans och berättade allt om deras kultur. Vi sov sedan allihopa i ett stort rum på madrasser på golvet med sovsäck.

Tisdag

Lämnade Auckland tidigt på tisdagsmorgonen för att börja våran busstur på nordön. Tog lång tid att hämta upp alla och innan vi ens kommit ut ur den stora staden hade det tagit ungefär två timmar. Sedan gjorde vi ett supermarket stopp för att handla mat för de kommande dagarna.
På vägen till vårt första övernattningsställe Hahei stannade vi även vid Hot water beach. En fin strand där man kunde gräva sig en bit ner och göra små "pooler" där det sedan blev riktigt varmt vatten. Riktigt häftigt!

På vår nya buss märkte vi snabbt att det även här fanns några riktigt irriterande människor och ca 75% av alla på bussen var tyskar som vanligt. Men det fanns även två goa svenskar: Malin från Alingsås och Henrik från Småland!

När vi kom fram checkade vi in på nattens ställe med bara en 5 minuters promenad till stranden! Där spenderade vi eftermiddagen.

Åt sedan mat och satt och snackade hela kvällen lång!

Söndag

Gick upp tidigt, lämnade Wellington 6.40 för en 12 timmar lång bussresa genom nordön upp till Auckland. Gjorde inga direkta stopp längs vägen utan det var bara en sträck körning för att komma fram.
När vi gjorde det checkade vi in och tog det sedan lugnt på kvällen. Lagade pasta med kycklinggryta till kvällsmat.

Dag 2 i Auckland
Tittade runt i affärer, shoppade lite smått och såg oss runt i stan längs vattnet. Helt okej fint men vi klarade oss fint på en heldag här.
Kvällen spenderade vi med våra vänner från sydön. Tamara (London) Annie, Jill och Eleena (Kanada) :)

Lördag 23/3

Lämnade Kaikoura på morgonen för att åka till färjan som skulle ta oss till nordön. Den tog 3,5 sega timmar men med wifi och lite solande ute på däck gick det ändå helt okej!
Kom fram vid 18-tiden och checkade då in på Nomads i huvudstaden, orkade inte riktigt laga någon mat så vi åt knäckebröd med avocado =superdupergott!!
Eftersom det var lördag och våran enda kväll i Wellington så tänkte vi gå ut men det slutade med att ingen av oss riktigt kände för det och vi skulle dessutom åka jättetidigt morgonen efter.. Så vi klättrade upp i våra våningssängar (som för övrigt var de högsta jag varit med om, fick typ svindel av att titta ner haha!) och somnade så gott.

Kaikoura

Kategori: Allmänt

Nästa stopp var Christchurch, men bara till flygplatsen för att lämna av folk och sedan hämta upp nya. Jag och Julia passade på att köpa frukost från Burger King på flygplatsen (hade det funnits donken hade det SÅKLART blivit det istället)
När vi sedan åkte från Christchurch igen var det med en helt ny grupp och det var det trögaste vi varit med om. Med en stressad chaufför som levt på Redbull de senaste dygnen och människor som inte förstod hur någonting fungerade och ställde tusen frågor om allt och inget.
Tillslut kom vi iallafall fram till Kaikoura (stället vi började vår resa) och något väldigt positivt var att de hade bytt hostel till ett mycket mycket bättre. Denna gång hade vi även fint väder så vi fick en mycket bättre bild av stället.

På kvällen åt vi fish and chips tillsammans med Tove som vi träffat tidigare på bussen.

Rangitata

Kategori: Allmänt

När vi kom fram till den lilla staden Rangitata handlade vi först lite lunch, för våran del blev det färsk baguette med kossan-ost och jordgubbar (första i år och mums vad goda de var!) sedan hade vi bokat hästridning! Vi och 4 andra från bussen blev skjutsade till gården och sedan fick vi ta på oss skor och hjälm. Kan inte säga annat än att jag verkligen har saknat att rida! Det var hur kul som helst och helt annat än i ett ridhus, såklart. Vi red i skogen och längs vattnet, h
galopperade ikapp och hade en alldeles underbar timme. När vi kom tillbaka till gården hjälpte vi till att tvätta av hästarna och att mata dem. Fick sedan skjuts till vårat boende för natten, ett jättemysigt ställe! På kvällen fixade chauffören en BBQ för att det var de flesta från bussens sista kväll tillsammans. Jag och kött går ju inte riktigt alltid ihop men vitlöksbröden, salladen och kryddiga vegetariska biffar funkade fint ;) blev en ganska tidig kväll eftersom vi skulle åka kl 7 morgonen efter.

Kategori: Allmänt

Första bilden i inlägget under: på vägen till Mount Cook åkte vi förbi en helt sjukt fin sjö med alldeles turkost vatten!

I eftermiddag har vi legat ute på gräset och solat våra ansikten för fullt! Det är riktigt kyligt i luften men när solen är framme är det skönt.

Till middag har vi lagat pannbiffar med ris och brunsås!! Supergott. Som ni märker äter vi knappt några nudlar- både för att vi tycker det är roligt att laga mat och vi har märkt att det inte blir mycket dyrare att göra riktig smarrig mat!

Mums

Mer äventyr

Igår gjorde vi som sagt forsränning! Vi var på vattnet i ungefär 2 timmar, varav lite mer än 1 timme var väldigt lugn med mest paddlande. Den sista delen var lite mer action med vattenfall och en 160m lång tunnel. Det var häftigt men jag hade tyckt det varit roligare med ännu mer snurrar och nerför! Ett stort minus var också att det var så himla kallt, speciellt händerna och fötterna mådde inte särskilt bra efter den heldagen! Vi hade ingen aning om vad klockan var under tiden så vi blev lite förvånade när klockan hade blivit så mycket som halv 6 när vi var tillbaka i stan. Väl tillbaka på hotellet åt vi resterna från tacosen kvällen innan och sedan (vid ca kl 19) somnade jag gott i sängen med boken i handen och vaknade inte förrän vid 22 igen. Det var lite småjobbigt att somna sen igen men det gick tillslut.

Imorse skypade jag en stund med min kära familj och sedan åt vi frulle. Vi hade inget direkt planerat idag så vi tog på oss träningskläder och begav oss ut på en vandring. Det finns en gondol här som man kan åka med upp till toppen av ett berg, men det finns också en gångstig. Vi bestämde oss för att promenera upp och det var den brantaste och jobbigaste promenaden jag varit med om. Halvvägs mötte vi ett gäng japaner som hade tusen frågor om hur man kom ner och hur lång tid det tog. Vi försökte förklara och samtidigt tog de massa foton på oss och med mig tillsammans med en av tanterna, som om dom aldrig sett två blonda tjejer förut. Vi fortsatte sedan upp och efter lite mer än 1 timme, när det kändes som att vi verkligen aldrig skulle komma fram, var vi tillslut uppe på toppen. Vi åkte luge, en sorts släde, nerför en bana vilket var hur kul som helst.
Kände oss som verkligen som barn igen!!

När det var dags att gå ner igen kände vi oss lite frusna trots att det hade varit strålande sol uppe på toppen, så vi sprang nästan hela vägen ner. Det var riktigt skönt och ett annat plus var ju också att ner tog det bara 25 minuter! :)

När vi kom hem igen slängde vi in en tvätt och duschade och sedan gick vi ner till stan för att äta på det populära hamburgerstället Fergburger. Det var huuur gott som helst. Efter maten unnade vi oss en efterrätt, chokladmoussetårta och det var också riktigt smarrigt!

Ikväll tar vi det bara lugnt för att vara pigga och glada imorgon när vi ska åka buss igen! Nästa ställe vi ska till heter Mt Cook och där ska vi stanna en natt.

KRAM

Glada igen!

Kategori: Allmänt

Vi kom tillbaks till Queenstown i lördags vid halv 8 på kvällen, då hade vi bestämt med två varbergstjejer Minna och Karin att vi skulle gå ut och äta tillsammans! Det blev en mysig kväll med mycket ta igen prat och supergod kycklingpasta till middag.

Igår, söndag, var det St Patricks day som tydligen är Irlands nationaldag. Hade inte hört något alls om det innan men hela gårdagen gick det runt grönklädda och utklädda personer på stan och till kvällen smyckades hela hostelköket grönt med girlander och ballonger. Vi bestämde med Jane och Meghan från bussen att vi skulle dricka vin tillsammans och tillslut var vi ett gott gäng som satt i köket och hade det trevligt! Vi gick sedan vidare till en irländsk pub som var helt fullproppad med folk. Sedan fortsatte vi vidare till en annan bar, med kareoke och gammal go musik! Där träffade vi helt random killen från Israel som var med på Whitsundays, han som fick alla att göra Harlem shake!

Trots att vi började tidigt blev det en ganska sen hemgång. Men idag vaknade vi pigga och glada och sugna på att hitta på något. Därför har vi nu precis bokat Rafting! Så klockan 13 ska vi iväg på ännu ett äventyr :)

Torsdag & Fredag

Kategori: Allmänt

De två senaste dagarna har det inte hänt så mycket. I torsdags lämnade vi queenstown för att åka neråt, med en ny ganska tråkig grupp och trötta och bakfulla som vi var, åkte vi sedan mot Milford Sound, ett fjordlandskap. Vägen dit var lång och vi stannade på olika fotostopp längs vägen. När vi väl kom fram kunde man åka på en båttur men varken jag eller Julia var sugna på det och vädret var riktigt kasst. Så istället satte vi oss på ett kafé, drack kaffe, halvsov och lyssnade på poddar i två timmar :)

När alla var tillbaka efter turen åkte vi vidare med bussen, mot stället vi skulle sova på: Gunns camp. Det låg mitt ute i ingenstans, var fullt med sandflugor, ingen täckning och man kunde välja om man ville sova i små skjul utan el eller något större baracker med lite bättre standard. Eftersom vi kände oss lite smått deppiga denna dag och inte var särskilt äventyrliga så fick det bli det senare alternativet :) Vi lagade goda kycklingwraps till kvällsmat, tog sedan en dusch och slappade sedan på rummet med lugn musik och nagellacksmålning.

Vid 9 morgonen efter var det dags att åka vidare, nu mot Invercargill och om man ville (för en ganska dyr peng) åka över till Stewart Island och sova där. Vi valde att stanna på land och på eftermiddagen blev det lite shopping och storhandlade massor av mat! Lagade sedan lax och potstismos med kall sås, himmelskt gott blev det!
Resten av kvällen blev väldigt lugn, vi skypade lite och tog ikapp allt på internet vi missat de senaste dagarna!

Min datorladdare har tyvärr gått sönder :( så kommer antagligen mest bli bloggande från mobilen framöver, med mindre roliga bilder om ens några alls. Men om vi har tur bor det oftast någon annan i samma rum som också har en macdator! :):)

Nevis Bungy

Kategori: Allmänt

Idag har jag gjort det grymmaste hittills i mitt liv: hoppat bungyjump!!! Nevis bungy som är 134 meter högt. Det var så sjukt bra. När jag väl stod uppe på plattformen räknade de ner 3, 2, 1 BUNGY! och då var det bara att göra ett stort fint dyk ner mot bergen! galet men åh så bra. Så bra att vi bestämde oss för att även göra swingen efteråt- då tillsammans och mittemot varandra!

New Zealand

I söndags var vi ute på en glaciärtur i Franz Josef som började med helikopter. Riktigt häftigt bara det och sedan spenderade vi ca 3 timmar på isen. Gick in i isgrottor och klättrade lite på isen. På kvällen åt vi pizzabuffé med ett gäng från bussen.
I måndags åkte vi vidare och stannade på många småställen längs vägen: Lake Matheson (mirrorlake) som ska vara den mest fotograferade sjön i Nya Zeeland, Blue Pools, ett vattenfall, Haast beach där man kunde hitta greenstones (men jag och Julia hittade mest vilda björnbär som vi mumsade på ;)

Kom sedan fram till Wanaka som var en väldigt mysig liten alpinstad, vi bodde på hostelet Base. Vi gjorde goda avokadomackor och dipp! Senare på kvällen blev det en utekväll i baren på våningen under med lekar och dans!

Tisdagen började med en tur till Puzzlingworld. Vi visste inte riktigt vad det var till en början men det visade sig att vi skulle få slå våra kloka huvuden ihop och ta oss igenom en labyrint och hitta till fyra olika hörn vilket inte var det lättaste! Vi gav det några försök men när vi inte ens längre förstod hur vi skulle ta oss till starten kände vi att det var dags att ta oss ut genom en nödutgång!
Puzzlingworld bestod även av en del som var ett lutande rum, ett där man kunde sitta och göra olika kluriga pussel och ett med tavlor som ändrade sig beroende på hur man tittade. Efter ungefär två timmar där var det dags att åka till Queenstown som alla vi har träffat har sagt ska vara det bästa i NZ med både mycket äventyr och fest!

På vägen dit stannade vi på ett ställe där man kunde köpa nyplockad frukt och supergod fruktglass!

Nästa stopp var världens första bungyjump ställe. Det är från en bro utanför Queenstown (43 meter högt) och här fick vi se en video om bungyjumps historia och det var även här vi skulle betala för våra hopp. Sedan tittade vi på folk som hoppade i en timme ungefär och fortsatte sedan mot staden en ungefär en kvart därifrån!

Den första kvällen i Queenstown ska vara Big night out och att man hänger med folk från bussen, så Sandfly tog med oss till Fat badgers och där åt vi jäkligt god pizzabuffé! Fortsatte sedan till olika barer som en mini pubrunda och hamnade tillslut på Worldbar. Eftersom jag och Julia skulle göra vårt bungyjump dagen efter blev det ingen jättesen kväll men ändå väldigt lyckad!

Detta har hänt

Kategori: Allmänt

I onsdags blev vi upphämtade av bussen utanför hostelet, det var dags att åka vidare till Marahau, Abel Tasman. Denna gången var det en ny chaufför, som kallas Sandfly, och ett gäng med nästan bara nya människor! Det visade sig att vår nya chaufför var mer engagerad än den första och ville att vi skulle få en rolig bussresa så han drog igång en lek. Alla skulle i tur och ordning gå fram i bussen, ta mikrofonen och sedan berätta vart man kommer ifrån, vad man heter och det mest pinsamma man gjort hittills på sin resa. Mitt fick bli när jag ramlade i Byron och skrapade upp ansiktet.. Han gjorde även klart för lite regler på bussen blandannat att man inte får prata något annat språk än engelska och om man gör det eller kommer försent får man någon form av bestraffning. Typ springa tio varv runt bussen på två minuter eller sjunga sitt lands nationalsång framme i bussen. Roligt men också väldigt pinsamt ibland!

När vi hade kommit ungefär halvvägs stannade vi på en vingård och fick vara med på en vinprovning. Intressant och några goda vita viner var där allt! Nästa lilla stopp var ett supermarket stopp och eftersom vi var påväg till ett ställe mitt ute i ingenstans utan det mesta så skulle vi handla rejält med mat och annat!

I bussen skickar chauffören runt olika formulär på aktiviteter man kan göra på de olika platserna så jag och Julia bestämde oss för att vi skulle göra ett skydive i Abel Tasman. Just där skulle man kunna se både norra och södra ön samtidigt!

Stället vi bodde på hette Old Macdonald farm (passande för mig haha) och där var väldigt mysigt med massor av djur. Kossor, hönor, katter och lamadjur! På kvällen lagade vi vår favvomat och provade även musslor som Sandfly bjöd på. Tyckte det smakade helt okej faktiskt :) Sedan spelade vi drickspelet Kings cup med några från gruppen och hade en riktigt rolig kväll med allt från marshmellowkrig till udda danser!

På torsdagen var det alltså dags för vårat fallskärmshopp!! Vid 12 blev vi upphämtade vid receptionen och kom efter ca en halvtimme fram till det lilla flygfältet. Jag kände mig förvånansvärt lugn hela tiden och tyckte bara att det skulle bli roligt! När det var våran tur tryckte vi in oss tio personer i det lilla planet, med de fulaste kläderna och en hemsk grön mössa (men vem är inte ful när man gör detta) och jag kände mig väldigt väl omhändertagen av min medhoppare! När vi kom upp till rätt höjd (16500 ft, 5500 meter) var jag den som skulle hoppa först och det var helt sjukt och underbart på samma gång! Hur fint som helst och en riktigt cool känsla!

Hoppet sög verkligen musten ur mig och mitt lock för båda öronen höll i sig hela kvällen, så vi gjorde ingenting speciellt på eftermiddagen och kvällen. Gick en promenad och såg oss omkring i omgivningarna bara! Gick sedan och la oss vid typ 9 ;)

Morgonen efter var det dags att börja åka mot Blackball, ett ställe som också låg mitt ute i INGENSTANS och som inte hade nånting förutom en ganska konstig lokalbefolkning. Men iallafall, längs vägen stannade vi i Punakaiki nationalpark och tittade på klippor som kallas Pancake rocks.

När vi kom fram till Blackball vid 5-tiden checkade vi in på ett hundra år gammalt hotell, som faktiskt var förvånansvärt fint! Vi duschade och gjorde oss iordning, åt mackor till kvällsmat och sedan skulle alla träffas nere i baren. Sandfly hade ordnat med lekar och så var vi tvungna att klä ut oss. Blev en superbra kväll!

Idag har vi gått en guidad tur genom den lilla staden och sett massor av sunkiga gamla hus och mycket grön natur! Kvinnan som visade oss runt berättade att hon inte ens har varmvatten i sitt hus och att hon ändå bor i den lite bättre och modernare delen. Det var roligt att stanna där en natt men jag skulle absolut aldrig kunna tänka mig att bo där eller ens stanna längre!

Nu har vi kommit fram till Franz Josef och det är härifrån man kommer till glaciären! Så imorgon ska vi ut på en tur som heter Ice explorer. Man åker helikopter upp till glaciären och sedan är det ungefär 3 timmars vandring.

Det var allt för denna gången! Ta hand om er allihopa så hörs vi igen nästa gång vi har tillgång till internet! :)
Kramar/ Emelie

Nya Zeeland

Början på resan ifrån Australien började sådär, taxibussen från hostelet skulle gå 8:00 och vi tänkte att vi skulle bli i god tid till incheckningen på flygplatsen, på biljetten stog det senaste incheckning kl 9. Men vi väntade och väntade och inte förrän kvart i 9 kom bussen. Kände oss lite stressade redan då men tänkte att det löser sig. Det var lång kö till incheckningen när vi kom fram så det var ingen fara. Men däremot när det tillslut var våran tur så blev det lite problem, man var tvungen att ha sin biljett på utresan från landet framme också för att de skulle kunna se hur länge man ska stanna, och att man verkligen har en utresebiljett. Vi hade bara biljetten på Julias mail och internet fungerade inte någonstans på undervåningen av flygplatsen. Som tur var hjälpte en kvinna oss och gjorde allt för att lösa vårat problem. Julia fick följa med upp på hennes kontor och efter många om och men fick de skrivit ut våra biljetter till Fiji. De kom sedan springandes och vi kunde bli incheckade. Eftersom vi hade bråttom följde den snälla kvinnan med oss hela vägen (vi fick gå personalvägen) genom säkerhetskontroller och boarding! Som tur var hade ingen börjat gå på planet så vi skapade iallafall inga förseningar eller utrop i högtalarna ;) Så allt löste sig fint men det var två nervösa tjejer som irrade runt på flygplatsen i jakt på internet kan jag säga...

Eftersom vi landade i Christchurch vid 23 och vi skulle bli upphämtade från flygplatsen morgonen efter, så hade vi inte bokat något boende utan det blev att sova på flygplatsens golv! Dock bland väldigt många andra, det fanns tillochmed utvalda platser där man fick sprida ut sig och sova! Det fanns gratis wifi där så vi passade på att ladda ner massa nya poddar och uppdatera oss lite på vad som hade hänt på nätet :)

Efter ca 2,5 timmars sömn åkte vi sedan på morgonen med bussen till ett ställe som heter Kaikoura. Man kunde betala för att se valar och delfiner men vi åt istället helt fantastiskt god thaimat till lunch och kollade in stället och sedan vilade vi några timmar- vilket verkligen behövdes. Jag köpte även mig ett par jeans eftersom jag nu märkte att det inte längre kommer vara någon Australienvärme...
Den lilla staden Kaikoura var mysig men hostelet var väldigt sunkigt, så vi tyckte att det var lagom att bara stanna en natt!

Klockan 9 var det dags att återigen samlas vid bussen för att åka vidare, idag tog vi oss till Picton. Här var vädret betydligt bättre och även boendet. Det är väldigt hemtrevligt med stor trädgård, rent och fint kök, trädkoja och vardagsrum :)

Vi kände att vi behövde aktivera oss lite på detta stället så vi bytte om till träningskläder och började promenera längs en "walking track" som tog oss till en fin hamn! Vi gick totalt 1,2 mil och det kändes riktigt skönt. Eftermiddagen spenderade vi i varsin solstol och bara njöt. Till kvällsmat lagade vi fiskpinnar och potatismos!! Supergott :)

Idag den 5 mars har exakt halva tiden på våran resa gått. 46 dagar av 92! Vi "firade" med vin på flaska och bad i hostelets jacuzzi!

Hejdå Aussie

Kategori: Allmänt

Roligaste utekvällen på länge hade vi i fredags! Träffade nästan alla vi stött på under resans gång och tillsammans gjorde vi kvällen till den bästa på klubben Gilligans. Lite för mycket goon och en trasig klänning får man ta då...

Imorgon lämnar vi underbara Australien för den här gången, men vi vet redan nu att vi har några dagar det allra sista på vår resa i Sydney, så än är vi inte riktigt klara med detta fantastiska land! Ska bli spännande att se Nya zeeland och imorgon kl 10.25 går planet till Christchurch, som ligger på östra sidan av sydön. Där börjar vårt nästa äventyr med buss genom NZ.

Sista dagen i Cairns har varit väldigt lugn och tyvärr har vi haft dåligt väder. Molnigt och lite regn- men helt sjukt varmt! Vi tog en rejäl sovmorgon och gick upp vid halv 12, åt "frukost" och tänkte sedan åka in till stan och lagunen. Eftersom det inte gick någon buss vid 1 som vi hade räknat med slappade vi lite i sofforna vid receptionen och tog bussen en timma senare. För att svalka oss från den extrema värmen och för att bli av med vårt shoppingbehov letade vi upp närmsta shoppingcenter. Regeln är enkel om vi ska shoppa: om man köper nånting nytt måste nånting gammalt slängas ;) så är det att leva i en ryggsäck.. På kvällen åkte vi in till stan igen och handlade lite smått och gott till morgondagen och åt sedan supergod mat, fish and chips!

Nu ska jag sova för imorgon väntar en lång dag med ca 8 timmars flygresa!