idaemelisan

Detta har hänt

Kategori: Allmänt

I onsdags blev vi upphämtade av bussen utanför hostelet, det var dags att åka vidare till Marahau, Abel Tasman. Denna gången var det en ny chaufför, som kallas Sandfly, och ett gäng med nästan bara nya människor! Det visade sig att vår nya chaufför var mer engagerad än den första och ville att vi skulle få en rolig bussresa så han drog igång en lek. Alla skulle i tur och ordning gå fram i bussen, ta mikrofonen och sedan berätta vart man kommer ifrån, vad man heter och det mest pinsamma man gjort hittills på sin resa. Mitt fick bli när jag ramlade i Byron och skrapade upp ansiktet.. Han gjorde även klart för lite regler på bussen blandannat att man inte får prata något annat språk än engelska och om man gör det eller kommer försent får man någon form av bestraffning. Typ springa tio varv runt bussen på två minuter eller sjunga sitt lands nationalsång framme i bussen. Roligt men också väldigt pinsamt ibland!
 
När vi hade kommit ungefär halvvägs stannade vi på en vingård och fick vara med på en vinprovning. Intressant och några goda vita viner var där allt! Nästa lilla stopp var ett supermarket stopp och eftersom vi var påväg till ett ställe mitt ute i ingenstans utan det mesta så skulle vi handla rejält med mat och annat!
 
I bussen skickar chauffören runt olika formulär på aktiviteter man kan göra på de olika platserna så jag och Julia bestämde oss för att vi skulle göra ett skydive i Abel Tasman. Just där skulle man kunna se både norra och södra ön samtidigt!
 
Stället vi bodde på hette Old Macdonald farm (passande för mig haha) och där var väldigt mysigt med massor av djur. Kossor, hönor, katter och lamadjur! På kvällen lagade vi vår favvomat och provade även musslor som Sandfly bjöd på. Tyckte det smakade helt okej faktiskt :) Sedan spelade vi drickspelet Kings cup med några från gruppen och hade en riktigt rolig kväll med allt från marshmellowkrig till udda danser!
 
På torsdagen var det alltså dags för vårat fallskärmshopp!! Vid 12 blev vi upphämtade vid receptionen och kom efter ca en halvtimme fram till det lilla flygfältet. Jag kände mig förvånansvärt lugn hela tiden och tyckte bara att det skulle bli roligt! När det var våran tur tryckte vi in oss tio personer i det lilla planet, med de fulaste kläderna och en hemsk grön mössa (men vem är inte ful när man gör detta) och jag kände mig väldigt väl omhändertagen av min medhoppare! När vi kom upp till rätt höjd (16500 ft, 5500 meter) var jag den som skulle hoppa först och det var helt sjukt och underbart på samma gång! Hur fint som helst och en riktigt cool känsla!
 
Hoppet sög verkligen musten ur mig och mitt lock för båda öronen höll i sig hela kvällen, så vi gjorde ingenting speciellt på eftermiddagen och kvällen. Gick en promenad och såg oss omkring i omgivningarna bara! Gick sedan och la oss vid typ 9 ;)
 
Morgonen efter var det dags att börja åka mot Blackball, ett ställe som också låg mitt ute i INGENSTANS och som inte hade nånting förutom en ganska konstig lokalbefolkning. Men iallafall, längs vägen stannade vi i Punakaiki nationalpark och tittade på klippor som kallas Pancake rocks.
 
När vi kom fram till Blackball vid 5-tiden checkade vi in på ett hundra år gammalt hotell, som faktiskt var förvånansvärt fint! Vi duschade och gjorde oss iordning, åt mackor till kvällsmat och sedan skulle alla träffas nere i baren. Sandfly hade ordnat med lekar och så var vi tvungna att klä ut oss. Blev en superbra kväll!
 
 
Idag har vi gått en guidad tur genom den lilla staden och sett massor av sunkiga gamla hus och mycket grön natur! Kvinnan som visade oss runt berättade att hon inte ens har varmvatten i sitt hus och att hon ändå bor i den lite bättre och modernare delen. Det var roligt att stanna där en natt men jag skulle absolut aldrig kunna tänka mig att bo där eller ens stanna längre!
 
Nu har vi kommit fram till Franz Josef och det är härifrån man kommer till glaciären! Så imorgon ska vi ut på en tur som heter Ice explorer. Man åker helikopter upp till glaciären och sedan är det ungefär 3 timmars vandring.
 
Det var allt för denna gången! Ta hand om er allihopa så hörs vi igen nästa gång vi har tillgång till internet! :)
Kramar/ Emelie

Kommentarer

  • Eva säger:

    Vilka häftiga klippor! Ni verkar Ha det jättemysigt <3

    2013-03-09 | 10:09:42

Kommentera inlägget här: