idaemelisan

Nya Zeeland

Kategori: Allmänt

Början på resan ifrån Australien började sådär, taxibussen från hostelet skulle gå 8:00 och vi tänkte att vi skulle bli i god tid till incheckningen på flygplatsen, på biljetten stog det senaste incheckning kl 9. Men vi väntade och väntade och inte förrän kvart i 9 kom bussen. Kände oss lite stressade redan då men tänkte att det löser sig. Det var lång kö till incheckningen när vi kom fram så det var ingen fara. Men däremot när det tillslut var våran tur så blev det lite problem, man var tvungen att ha sin biljett på utresan från landet framme också för att de skulle kunna se hur länge man ska stanna, och att man verkligen har en utresebiljett. Vi hade bara biljetten på Julias mail och internet fungerade inte någonstans på undervåningen av flygplatsen. Som tur var hjälpte en kvinna oss och gjorde allt för att lösa vårat problem. Julia fick följa med upp på hennes kontor och efter många om och men fick de skrivit ut våra biljetter till Fiji. De kom sedan springandes och vi kunde bli incheckade. Eftersom vi hade bråttom följde den snälla kvinnan med oss hela vägen (vi fick gå personalvägen) genom säkerhetskontroller och boarding! Som tur var hade ingen börjat gå på planet så vi skapade iallafall inga förseningar eller utrop i högtalarna ;) Så allt löste sig fint men det var två nervösa tjejer som irrade runt på flygplatsen i jakt på internet kan jag säga...

Eftersom vi landade i Christchurch vid 23 och vi skulle bli upphämtade från flygplatsen morgonen efter, så hade vi inte bokat något boende utan det blev att sova på flygplatsens golv! Dock bland väldigt många andra, det fanns tillochmed utvalda platser där man fick sprida ut sig och sova! Det fanns gratis wifi där så vi passade på att ladda ner massa nya poddar och uppdatera oss lite på vad som hade hänt på nätet :)

Efter ca 2,5 timmars sömn åkte vi sedan på morgonen med bussen till ett ställe som heter Kaikoura. Man kunde betala för att se valar och delfiner men vi åt istället helt fantastiskt god thaimat till lunch och kollade in stället och sedan vilade vi några timmar- vilket verkligen behövdes. Jag köpte även mig ett par jeans eftersom jag nu märkte att det inte längre kommer vara någon Australienvärme...
Den lilla staden Kaikoura var mysig men hostelet var väldigt sunkigt, så vi tyckte att det var lagom att bara stanna en natt!

Klockan 9 var det dags att återigen samlas vid bussen för att åka vidare, idag tog vi oss till Picton. Här var vädret betydligt bättre och även boendet. Det är väldigt hemtrevligt med stor trädgård, rent och fint kök, trädkoja och vardagsrum :)

Vi kände att vi behövde aktivera oss lite på detta stället så vi bytte om till träningskläder och började promenera längs en "walking track" som tog oss till en fin hamn! Vi gick totalt 1,2 mil och det kändes riktigt skönt. Eftermiddagen spenderade vi i varsin solstol och bara njöt. Till kvällsmat lagade vi fiskpinnar och potatismos!! Supergott :)

Idag den 5 mars har exakt halva tiden på våran resa gått. 46 dagar av 92! Vi "firade" med vin på flaska och bad i hostelets jacuzzi!