idaemelisan

Fraser Island

Kategori: Allmänt

Vill lägga in hur många bilder som helst här men internet är sjukt segt, så det går tyvärr inte :(

Söndagen den 17 var det dags att ge oss av till Fraser Island. Dagen innan fick vi information om hur det skulle fungera, vi såg en säkerhetsfilm och blev indelade i grupper. Vi var totalt 4 grupper med 8 personer i varje. På söndagsmorgonen gick vi upp halv 7, packade iordning det sista och åt sedan pannkakor till frukost som hostelet bjöd på. Checkade sedan ut och kvart i 8 skulle vi alla samlas vid bilarna vi skulle åka i. Där fick vi en till genomgång av viktiga saker och fick träffa våran ledare som var med hela tiden på ön. Packade sedan in alla väskor, mat och dricka i bilarna och var sedan redo att åka!
I våran grupp var vi 7 tjejer och en kille. (4 tyskar, 1 brasilianare, 1 amerikan och så vi svenskar)

Det första vi gjorde var att ta oss till hamnen där färjan till ön skulle gå ifrån. Hade ingen aning om hur det skulle se ut men hamnen visade sig vara en strand som färjan körde ända in till. Väl på färjan hoppade vi ur bilarna (i ösregnet) och tittade efter delfiner i havet och jag såg två stycken simma omkring :)
När vi kom fram till ön började vi med att köra på stranden i ungefär en timme och stannade sedan på ett ställe för att äta lunch. Mackor med ost, sallad, gurka och tomat stod på menyn!
Efter lunchen var det dags att köra vidare för att komma till Lake McKenzie. Eftersom det var väldigt mulet och regningt såg inte sjön ut som den brukar, med helt klart turkost vatten och vit sand, men eftersom det ändå regnade och vi skulle bli blöta i vilket fall blev det ett dopp. Var i ganska länge eftersom det var väldigt mycket varmare i vattnet än i luften..

Efter sjön körde vi vidare och det blev den skumpigaste åkturen jag nånsin varit med om med lerig och hålig väg mitt inne i skogen! Spännande ;) När vi tillslut tog oss ut till den släta strandvägen istället kom vi fram till vårt läger. La in våra väskor i tältet och började sedan laga kvällsmat! Kvällen fortsatte med lekar, goon och dans!

På måndag morgon vaknade vi upp till spöregn och när vi skulle göra frukost kunde vi inte hitta vår stora kylbox med all mat (förutom bröd, potatis och ägg ungefär) och det visade sig att någon hade bytt ut den mot en tom... Så vi hade knappt någon mat alls.

Dagens första stopp var Champagne pools. Man badade i havet men det hade blivit som två stora pooler, häftigt! Även nu blåste det och var kallt, men vi trotsade vädret och badade ändå. Härifrån körde vi till en utsiktsplats som heter Indian heads som var hur fint som helst! Man skulle kunna se sköldpaddor, stingrockor och hajar härifrån men såg inget av det tyvärr. Sedan åkte vi vidare och skulle äta lunch. Alla grupper åt goda wraps medans vi fick ta vad vi hade kvar.

Nästa stopp var Eli creek! Häftigaste stället tycker jag, man gick upp för massa trappor och när man kom till toppen slängde man sig i vattnet (som var iskallt här) och sedan var det bara att ligga still och åka med strömmarna ända ner till slutet! Jätteroligt och häftigt :)
Sedan åkte vi tillbaka till lägret, tog en efterlängtad dusch och tog det sedan lugnt i någon timme. Matlagningen denna kvällen såg vi inte direkt framemot eftersom vi knappt hade någon mat, men vi åt kokt potatis och så fick vi rostbiff av en annan grupp så det blev helt okej! Kvällen avslutades sedan med ännu fler lekar och festande, medan regnet fortfarande bara öste ner.

Sista dagen var det sol när vi vaknade men eftersom alla hade sagt att det skulle komma en storm och ju längre vi körde desto sämre väder blev det, så åkte vi inte till en regnskog som var planerat.. Vi åkte istället direkt till färjan men även detta tog sin lilla tid och det var roligt att åka i jeepen på stranden så det gjorde inte oss så mycket!

När vi väl kom fram till hostelet i Rainbow beach igen öste det ner även här och vi fick höra att många vägar var avstängda pga. detta. Jag och Julia skulle ta nattbuss men den var inställd. Eftersom vi har ett tajt schema blev vi oroliga men alla sa att det skulle lösa sig och antagligen ordna sig till dagen efter.

Kommer mer om detta och hur det blev tillslut i nästa inlägg!